روش بلاک عصبی لب برای تزریق فیلر

درمان بی حسی لب پایین

دسترسی سریع به عنوان های مطالب :

ایجاد بی‌حسی مناسب و بی‌دردی یکی از ارکان مهم تزریق ژل و سایر تزریقات دردناک در مطب زیبایی است. شاید بتوان گفت جذاب ترین قسمت کار زیبایی یک پزشک برای زیباجویان بی درد بودن آن است. وقتی مخاطبین در شبکه های اجتماعی فیلم تزریق ژل را می بینند برای آنان خیلی مهم است که در حین تزریق بیمار در چه حالی به سر می برد، آیا درد و زجر می کشد یا آرام است یا حتی می خندد؟

روش بلاک عصبی لب برای تزریق فیلر

ترس از درد کشیدن یکی از عواملی است که باعث می شود زیباجویان از انجام خدمات زیبایی خودداری کنند. ایجاد بی‌حسی مناسب این ترس را از بین می‌برد و تحمل فرد برای انجام پروسیژر را زیاد می‌کند. درد نکشیدن در حین تزریق برای بیمار خاطره خوبی را ایجاد می‌کند و توصیف آن برای دیگران باعث تبلیغ و تشویق سایر زیباجویان برای مراجعه به مطب شما می‌شود. از طرفی هنگامی که بیمار درد نکشد، پزشک با خیال آسوده‌تر و تمرکز بیشتری کار خود را انجام می‌دهد.

بی حس کردن پوست فقط برای تزریق ژل نیست. ما برای تمام تزریقات و خدمات دردناک در مطب نیاز داریم موضع عمل را بی حس کنیم.  بی حسی برای تزریق بوتاکس، مزوتراپی، پی آر پی، لیفت با نخ و حتی برخی از پروسیژرهای فیشیال مثل اسیدتراپی، لیزر و … نیز انجام می شود.

محصول پیشنهادی : آموزش مزوتراپی

روش های بی حسی پوست در مطب

پوست صورت را می‌توان به دو روش غیر تزریقی و تزریقی بی حس کرد. در روش بی حسی غیر تزریقی کرم بی حس کننده روی پوست مالیده می شود و در روش بی حسی تزریقی داروی بی حس کننده در ناحیه مورد نظر تزریق می شود. روش بی‌حسی غیر تزریقی کاربرد بیشتری دارد. زیرا این روش هم آسانتر است و هم عوارض کمتری نسبت به روش بی حسی تزریقی دارد. اگر چه با آمدن کرم ها و لوسیون های بی حس کننده قوی و با کیفیت، نیاز به استفاده از روش تزریقی روز به روز کمتر می شود، با اینحال ما باید تکنیک بی حسی تزریقی را نیز به خوبی بلد باشیم زیرا در مواردی که بیمار تحمل کمی دارد ما مجبور هستیم از بی حسی تزریقی استفاده کنیم.

بی حسی قوی برای تزریق ژل

حتما شما نیز از جمله پزشکانی هستید که می خواهید بدانید بهترین و قویترین روش بی حسی برای تزریق ژل چیست. مقاله را تا آخر مطالعه کنید تا به جواب تمام سوالات خود در این مورد دست پیدا کنید. در ادامه مقاله به چگونگی انجام این دو روش می پردازیم.

روش بیحسی موضعی با کرم با لوسیون

در این روش داروی بی‌حس‌کننده که به ‌صورت کرم یا لوسیون ساخته شده است روی پوست ناحیه مالیده می‌شود. کرم زایلاپی و الاندینا از محصولات ایرانی و کرم املا EMLA ساخت کشور سوئیس از داروهایی است که می‌توان استفاده کرد. مزیت کرم الاندینا نسبت به زایلاپی این است که بعد از استعمال روی پوست خشک شده و ماسک می‌شود به‌ این‌ترتیب برداشتن و تمیزکردن آن آسان‌تر است. این کرم باید در یخچال نگهداری شود.

روش انجام بی حسی موضعی

لایه مناسبی از کرم یا لوسیون بی حس کننده را روی ناحیه موردنظر بمالید و بعد از ۲۰ تا ۱۵ دقیقه آن را پاک کنید. بلافاصله بعد از پاک‌کردن باید کار تزریق ژل انجام شود. عوارض جانبی کرم‌های بی‌حس‌کننده نادر است. برخی بیماران ممکن است به کرم حساسیت داشته باشند و علائمی مثل خارش و قرمزی پوست پیدا کنند. در صورتیکه این علائم شدید باشد باید دارو از روی پوست پاک شود. برای استفاده از کرم های بی حس کننده توجه به نکات زیر ضروری است:

  • قبل از استعمال دارو سابقه حساسیت به کرم‌های بی‌حس‌کننده پرسیده شود.
  • در صورت بروز علائم حساسیتی مثل خارش و تورم شدید پوست، دارو پاک شود.
  • در صورت بروز علائمی مثل کبودی در محل استعمال، گرگرفتگی، تعریق شدید و افزایش ضربان قلب باید فوراً پماد از روی پوست برداشته شود.
  • از کمترین میزانی از این داروها که می‌تواند پوست را بی‌حس کند استفاده شود.
  • از مصرف بیش از اندازه این کرم‌ها خودداری شود.

روش بی‌حسی تزریقی با بلاک عصبی

در این روش برای بی حس کردن ناحیه داروی بی حس کننده مثل لیدوکائین در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. بی‌حسی تزریقی به دو روش بی‌حسی موضعی (تاپیکال) و بلاک عصبی (تروپیکال) انجام می‌شود. بی حسی با بلاک عصبی برای تزریق ژل روش مناسب‌تری است به همین منظور در این مقاله ما صفر تا صد روش بی حسی با بلاک عصبی برای تزریق ژل لب را برای شما آموزش می دهیم. قبل از آن ابتدا لازم است با بی حسی تاپیکال آشنا شویم و تفاوت آن را با بلاک عصبی بدانیم.

بی‌حسی تاپیکال

در روش تاپیکال داروی بی‌حسی به‌صورت زیرجلدی در زیر و اطراف ناحیه مدنظر تزریق می‌شود. یعنی ما اگر بخواهیم با این روش مثلا لب را بی حس کنیم باید ماده بی حس کننده را دور تا دور لب تزریق کنیم. برخی از پزشکان برای بی حس‌کردن لب از این روش استفاده می‌کنند. اما این روش مناسبی نیست زیرا اولاً برای ایجاد بی‌حسی باید در چندین نقطه در قسمت مخاطی دور لب تزریق شود که دردناک و برای بیمار به اندازه تزریق ژل رنج‌آور است. ثانیاً تزریق‌های مکرر باعث تورم و افزودن حجم در اطراف لب می‌شود. این مسئله تزریق فیلر را مشکل می‌کند. برای بی حس کردن لب برای تزریق ژل بهتر است از تکنیک بلاک عصبی استفاده شود. در روش بلاک عصبی ما به جای تزریق بی حس کننده در چندین نقطه، آن را فقط در یک نقطه که محل ریشه عصب تامین کننده حس آن ناحیه است تزریق می کنیم. به این ترتیب تمام ناحیه ای که تحت پوشش آن عصب قرار دارد بی حس می شود. یکی از شایع ترین موارد استفاده بلاک عصبی در طب زیبایی، بلاک عصبی ناحیه لب برای تزریق ژل لب است. زیرا بیمار ممکن است تحمل درد پایینی داشته باشد و بی حسی با کرم بی دردی مناسبی را ایجاد نکند. در ادامه به چگونگی روش بلاک عصبی لب برای تزریق ژل لب می پردازیم.

روش بلاک عصبی برای تزریق ژل

برای انجام بلاک عصبی لب باید دو عصبی که حس لب را تامین می کنند را بلاک کنیم. این دو عصب اینفرااربیتال و عصب منتالیس است. همان‌طور که در شکل ملاحظه می کنید:

  • عصب اینفرااربیتال (infra orbital nerve): این عصب از یک‌سانتی متر پایین‌تر در استخوان گونه از سوراخی به نام اینفرا اربیتال خارج می‌شود. این سوراخ در محاذات مردمک و زیر لبه تحتانی حدقه قرار دارد. عصب اینفرااربیتال حس لب فوقانی، گونه، زیر چشم و کنار بینی را تأمین می‌کند.
  • عصب منتالیس(mentalis nerve): عصب منتالیس مسئول حس لب تحتانی تا چانه است. این عصب شاخه‌ای از عصب آلوئولار تحتانی است که از فورامن منتالیس در پایین لب از استخوان مندیبل خارج می‌شود.
روش بلاک عصبی برای تزریق ژل
محل آناتومیک خروج عصب اینفرا اربیتال و منتالیس

برای بلاک کردن این دو عصب داروی بی حس کننده مثل لیدوکائین باید در نزدیک تنه اصلی آن تزریق شود. تزریق به دو روش داخل دهانی و خارج دهانی انجام می شود. در روش خارج دهانی تزریق از روی پوست انجام می شود اما در روش داخل دهانی مثل دندانپزشکان تزریق از داخل دهان انجام می شود. روش بلاک عصبی داخل دهانی آسانتر است و درد کمتری دارد. در ادامه با تکنیک داخل دهانی و خارج دهانی هر دو عصب آشنا می شویم.

مقاله پیشنهادی : زاویه فک مردانه و رنانه

روش بلاک عصب اینفرااریپتال برای بی حس کردن لب فوقانی

الف- روش داخل دهانی بلاک عصب لب فوقانی: برای بلاک عصب با تزریق داخل دهانی، مطابق شکل با انگشت سبابه دست غیرغالب گوشه لب فوقانی را کنار می کشیم و با دست دیگر سوزن را در محاذات دندان پنجم (دومین دندان آسیای کوچک) وارد فضای بین لثه و گونه می کنیم. جهت سوزن به سمت زیر چشم، عمق تزریق حدود ۱ سانتی‌متر و پس از آسپیراسیون مقدار ۱- ۵/۰ سی‌سی از محلول لیدوکائین را تخلیه می کنیم. در انتها از روی پوست گونه، موضع را به مدت ۱۰ ثانیه ماساژ می دهیم.

روش بی حسی لب فوقانی با بلاک عصبی داخل دهانی
روش بی حسی لب فوقانی با بلاک عصبی داخل دهانی

ب- روش خارج دهانی بلاک عصب لب فوقانی: برای پیدا کردن محل تزریق در بلاک عصب اینفرااربیتال از بیرون دهان، درحالی‌که بیمار به روبرو نگاه می‌کند خط فرضی که عمود بر مردمک می‌گذرد را در نظر می‌گیریم. روی این خط ۵/۱ سانتی‌متر پایین‌تر از برجستگی لبه تحتانی استخوان حدقه محل آناتومیک خروج عصب اینفرااربیتال است. این نقطه محل تزریق لیدوکائین است.

محل تزریق لیدوکائین در روش داخل دهانی و خارج دهانی برای بلاک عصبی لب فوقانی
محل تزریق لیدوکائین در روش داخل دهانی و خارج دهانی برای بلاک عصبی لب فوقانی

روش بلاک عصب منتالیس برای بی حس کردن لب تحتانی

الف- روش داخل دهانی بلاک عصب لب تحتانی: سوراخ خروج عصب منتال دقیقاً یک‌سانتی متر پایین و قدام دندان چهارم پایین (اولین دندان آسیای کوچک تحتانی) قرار دارد. بنابراین برای بلاک آن سوزن را در محاذات اولین دندان آسیای کوچک (در کنار خارجی دندان نیش پایین) در شیار بین چانه و لب تحتانی با زاویه ۴۵ درجه وارد و ۱ تا 5/0 سی‌سی لیدوکائین تزریق می کنیم. سپس به مدت ۱۰ ثانیه موضع را از بیرون ماساژ می دهیم.

ب- روش خارج دهانی بلاک عصب لب تحتانی: برای پیداکردن عصب منتالیس از بیرون دهان، درحالی‌که بیمار به روبرو نگاه می‌کند خط فرضی که عمود بر مردمک می‌گذرد را در نظر می‌گیریم. در سمت داخل این خط، ۵/۱ سانتی‌متر پایین‌تر از گوشه لب که محل آناتومیک خروج عصب منتال است تزریق می کنیم.

محل تزریق لیدوکائین در روش داخل دهانی و خارج دهانی برای بلاک عصبی لب تحتانی
محل تزریق لیدوکائین در روش داخل دهانی و خارج دهانی برای بلاک عصبی لب تحتانی

نکته: ناحیه فیلتروم در لب بالا به دلیل عدم همپوشانی مناسب از اعصاب دو طرف، ممکن است با بلاک عصبی بی حس نشود، لذا برای این ناحیه یک یا دو تزریق کوچک لیدوکائین در خط وسط داخل لب انجام می دهیم تا به روش موضعی بی حس شود.

در باره لیدوکایین تزریقی

لیدوکائین شایع ترین دارویی است که برای بی‌حسی موضعی در تزریقات زیبایی و جراحی‌های کوچک در مطب استفاده می‌شود. از شایع‌ترین عوارض آن می‌توان اضطراب، سرگیجه، وزوز گوش، تاری دید، تهوع و استفراغ، لرزش عضلانی و تشـنج را می‌توان نام برد. تشنج یک عارضه جانبی نادر اما مهم است. باتوجه‌به مصرف با دوز پایین در مطب‌های زیبایی احتمال بروز آن بسیار پایین است اما درهرحال پزشک باید این عارضه را مدنظر داشته و وسایل و داروهای لازم را در ترالی اورژانس داشته باشد.

لیدوکائین را می توان با اپی‌نفرین و یا بدون اپی‌نفرین استفاده کرد. از سیتانست دندانپزشکی (بی حس کننده پریلوکائین بدون اپی‌نفرین است که در موارد حساسیت به لیدوکائین یا اپی نفرین) نیز می توان استفاده کرد.

“مقاله روش بلاک عصبی لب برای تزریق فیلر برگرفته از کتاب آموزش تزریق فیلر دکتر بیدکی”

در صورت تمایل میتوانید آموزش لیزر موهای زائد را نیز مطالعه بفرمایید.

10 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • سپاس از حضور سبزتان و اینکه روش بلاک عصبی لب برای تزریق فیلر دکتر بیدکی رو تائید فرمودین .

    • سلام.
      برای افرادی که فیلر لب میخواهند انجام بدن و حساسیت تزریق بی حسی دارن از پماد الاندینا و زایلاپی میتوانند در هنگام تزریق فیلر لب
      استفاده کنن.

  • سلام برای تزریق ژل بی حسی کامل لب به غیر از زایلا پی دیگه چه پمادی هست ک پیشنهاد کنید و اینکه همونطور ک بالا فرمودید پنبه اغشته به لیدوکایین برای تزریق کافی نیست

    • درود بر شما ،از اینکه بلاک عصبی تزریق فیلر دوره آموزشی آنلاین دکتر بیدکی مورد توجه قرار گرفته بسیار خرسند هستیم.
      ممنون از حضور سبزتان.

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف ویژه به مناسبت یلدا

30% OFF

مهلت تا پایان تخفیف باقی است

  • 00
    روز
  • 00
    ساعت
  • 00
    دقیقه

فرصت را از دست ندهید

سوالی برایتان پیش آمده؟ از ما بپرسید.
×